Magas-Tátra

Sas-út (Orla Perć)

Lehet siratni a gyermekkort, de minek. Férfiembereknek (na jó hát nőknek is természetesen) adódik a közelben egy hatalmas élménytárház gyakorlatilag emberöltőre elégséges szórakozással - ez a Magas-Tátra. A lehetőségeknek pedig széles a keresztmetszete: makkoscipős kirándulás, bakancsos völgytúra, csúcstúrák, majd a még tágabb univerzum a turistautakon és a turistaidényen túl. De maradjunk csak a jelzett turistautaknál, ahol a Szent Grál alighanem a Sas-út. Amiben kitűnik a többi jelzett tátrai útvonal közül, hogy hosszabb, nehezebb és kitettebb azoknál. Egyfajta belépő az igazi hegymászás világába.

Valamiért mindig csak lebegtettem ezt a túracélt, már vagy 10 éve, mikor Kálmán feldobott egy tervet: első felvonóval a Gáspár-csúcsra (Kasprowy Wierch), majd tovább a főgerincen Swinica, aztán leágazás a Zawrat felé, ahol a csúcs alatti hágóból indul a tulajdonképpeni Sas-út a Zerge-hegyen (Kozi Wierch) és a Gránát-csúcsokon (Granaty) át a Kereszt-nyeregig (Krzyżne). Ennek szintideje kb. 8 óra, plusz 3-4 a völgybe vissza. Egyszerű matek, csak legyen nálunk fejlámpa is.

Hát ezt próbáltuk realizálni kettesben, péntek este a zakopanei Kabel-ben, reggel hatkor séta a felvonóhoz, és meg is volt a helyünk a hétkor induló első lanovkára. Az időjárás viszont összerúgta a port a meteorológusokkal, fenn tömör köd és makacsul szitáló eső. Pár fakír bevásárolt a helyi bazárban a kabátra hajazó nejlonzacskókból és elindult a tejfölbe. Mi a kivárásra taktikáztunk, ránéztem egy falra akasztott érintőképernyős okosságra és konstatáltam, hogy a meteósok visszavonulót fújtak - az időjárás győzött. Aztán mégis eláll az eső, kilenc után elindulunk.

piros

Jól jelzett út, ránk is fér mert látni nem sokat látunk - tériszonyosoknak való idő. Fél-egy óra, mire átmelegszem, majd lassabb, de folyamatos tempóra váltunk. Néha megint esni kezd és ez így megy, a csúcsok környékén magunk mögött hagyunk pár túrázót, elérjük a Sas-út kezdetét. Van jópár menekülőútvonal, beszállunk, lesz ami lesz. Meglepően biztos tartást ad a vizes szikla is, egész jó tempót tudunk menni.

lánc

A Zerge-csúcs környékén felélénkül a szél és egy másodperc alatt bevillan a Gąsienicowa völgy a tavakkal, szó szerint nagy flash, majd visszatérünk a felhő belsejébe ismét. Navigálunk hát tovább jeltől-jelig, az iránytű a fejemben már háromszor körbejárt, de ha nem visszafele megyünk, akkor remélhetőleg előre. A láncos-létrás szakaszok után üdítő séta a gerincen, vagy a kiszögelléseket kerülve. Ez utóbbi kerülőket sajnáljuk, de ez nem az a perc, amikor a gerincen rövidítve vagánykodunk. Fél egykor vagyunk ott ahol a fekete jelzés lecsap az Öt-tó felé.

kilátás

Az ilyen menekülőutak léte volt a remény, hogy valamennyit csak bejárunk a tervezettből, de most úgy vagyunk vele, hogy élvezzük az eseményeket és nem kérdés, hogy végig is megyünk. A szikla fogások és lépések eldorádója, öröm a mászás, vidáman beszélgetünk közben. A Gránát-csúcsoknál találkozunk először pár vállalkozóval, akik szemben futnak neki ennek a szakasznak. Máskülönben mondák sejtelmes, magányos világa vesz körül, aminek mi is a részeseivé válunk. Kezdem úgy érezni hogy a lánc egy fogódzó, aminek segítségével bármikor felébredhetek, de ha lehet nem is érintem, a csörrenés el ne űzze az álmot.

meseország

Az idő megy, máskor ilyenkor már kezd motoszkálni bennem hogy mikor jön már végre a vége, most is, csak épp ellenkező értelemben - sajnálom hogy be kell majd fejezni a túrát. Egy gerinc gondviselés által odaszórt hatalmas kövein lépdelve feltűnik a Kereszt-nyereg, tucatnyi ember pihen és fényképezkedik. Sisakunk nyugovóra tér a hátizsákban, sör, szendvics madáreledel elő.

jó volt

Szerencsénk volt az idővel, hat órával ezelőtt nem gondoltuk volna hogy itt leszünk. Pont csak annyira volt rossz, hogy üres legyen a pálya, akadály nélkül mehettünk saját tempónkban. Még négy óra a gyaloglás a szállásig, macskák szállják meg lábizmainkat, amiket még másnap megkergetünk egy rövid Halas-tó aszfaltozással. Hibátlan nyári idő, hatalmas tömeg, de a megelőző nap élményeivel a tarsolyban ennél sokkal többet is megbocsátanánk e páratlan hétvégének.